Írta: Dr. Vámos Lászlóné - Katalin. Fotó: Horváth Péter fotóművész
2011. október 25. kedd, 06:59
„Liszt zenéje lágy líraiság és mindent elsöprő erő…szilaj száguldás a magasságokban és a mélységekben…és megnyugvás a belső tájakon, a lélekben”.
Havas Judit előadóművész
Liszt Ferenc 200. éves születésnapja alkalmából október 20-23. közötti időben három napos koncertet rendeztek a Régi Zeneakadémián.
A fotón Jandó Jenő zongoraművész és Havas Judit előadóművész látható.
„A hely zarándoklat színterévé vált három napra, akik olyan ajándékban részesültek, ami a legjobban hiányzik mai életünkből. A zenébe lényegült szeretet várta a hallgatókat a Régi Zeneakadémián, Liszt születésnapjának
hétvégéjén.” Batta András
A zenei program a következő volt:
Jandó Jenő zongoraművész előadásában: Jeanne d'Arc a máglyán /ének és zongora-harmónium változat. Közreműködött Halmai Katalin operaénekes
Két legenda Nr.1.A-dur /Assisi Szent Ferenc a madaraknak prédikál/
Nr.2.E-dur /Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár/
1. Mefisztó keringő
A holt költő szerelme /melodráma/. Közreműködött: Havas Judit előadóművész
„Liszt szellemének határtalan erejét bárki érezheti, aki még beszéli a Zene nyelvét! Hálásak lehetünk Neki, hogy lemondott a csillogásról és Weimarba költözött….”
Szokolay Balázs
2011. október 22-én szombaton World Liszt Day volt és a világ tizenkét pontján csendült fel ezen a napon a „Krisztus-oratórium” című műve, óriási sikerrel. Vilniustól Párizson át, egészen Szöulig Liszt dallamokkal teltek meg a templomok, a koncerttermek.
Magyarországon, a következő városokban hangzott el a zenemű:
Budapest Szent István – bazilika, Eger – Bazilika, Győr Richter terem – Kecskemét – Nagytemplom, Sopron – Szent Mihály templom, Szeged – Dóm.
Az eseményhez csatlakoztak olyan városok, amelyek Liszt életében is jelentős szerepet játszottak és olyanok is, ahol a zeneszerző sosem járhatott ugyan, ám ahol a Liszt-kultusz így is virágzik.
Liszt Ferenc a Krisztus-oratóriumot 1853-ban kezdte komponálni, melynek teljes ősbemutatójára két évtizeddel később, 1873. május 29-én Weimarban került sor.
Amit illik tudni az oratóriumról, és a koncert alatti illemtanról:
Az oratórium szólóénekesekre, ének- és zenekarra komponált, bibliai tárgyú, drámai zenemű. Az oratórium szövege és a zenei illusztráció-együttműködése fenséges. A Krisztus – oratóriuma mintegy háromórás zenemű. Az utolsó tételnek több címe van, mely közül a Feltámadás hallható utoljára.
A terembe /templomba/ való belépés előtt a mobiltelefont ki kell kapcsolni.
Nem illik elkésni, mert zavarja az előadót, a művészt.
A későn érkezőnek várnia kell az alkalmas pillanatra, hogy helyet foglalhasson.
Amikor egy-egy tétel elhangzik, van egy nagyon rövid kis szünet, amikor a hallgatóság használhatja zsebkendőjét és köhécselhet.
A rövid szünetek között nem szokás tapsolni és nem illik kimenni.
Az esetek többségében a fotózás tilos.