„Aki előttem halad a gépkocsival, arra én vigyázok. Aki mögöttem jön, az énrám vigyáz".
A közlekedésre nevelés szerves része a Nemzeti Alaptantervnek, sőt a kormányprogram is azt célozza, hogy a KRESZ legfontosabb elemeinek oktatása az általános iskolában megtörténhessen.
Milyen tanácsokat ad egy madridi és egy budapesti taxis, a cikk végén kérem olvassa el. Érdemes!
A fiatalok viszonylag gyorsan elsajátítják a gépkocsivezetéssel kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat , megszerzik a jogosítványt, de az ehhez kapcsolódó illemszabályokat már kevesen ismerik. A jogosítvány még nem minden! Hosszú évek gyakorlati tapasztalatai szükségesek a biztonságos gépjárművezetéshez.
Hova ültetjük a hivatalos külföldi vendéget a gépkocsiban?
Sokan nem tudják, hogy a személyautóban a hátsó jobboldali ülés az első számú hely. Ide ültetjük a fővendéget.A gépkocsi baloldali hátsó ülése a második számú hely. Ide ül a magyar vendéglátó. A gépkocsivezetőtől jobbra lévő ülés, a harmadik számú hely. Itt foglal helyet a tolmács, a protokollos vagy a személybiztosító.
Ha valaki vendéget vár a repülőtéren vagy a pályaudvaron és maga vezeti a gépkocsiját, akkor a vendéget a tőle jobbra lévő helyre ülteti, mert ekkor ez lesz az első számú hely.
A fővendégnek, vagy általában az idősek be-, és kiszállásánál illik segédkezni és az ajtót részükre megnyitni.
Esős időben gyakran tapasztalható, hogy a járdán álló embereket lespriccelik az autósok és ezen jól szórakoznak, sportot űznek belőle.
Senki ne adjon tanácsot annak, aki a gépkocsit vezeti. Ilyenkor övé a felelősség, emberek élete függ attól, hogy betartja-e a közlekedési szabályokat. Ne tereljük el a figyelmét felesleges kérdésekkel vagy viccmeséléssel.
A hivatásos gépkocsivezetőt ne hívjunk sofőrnek, a foglalkozásának tiszteletét fejezi ki, ha gépkocsivezetőnek szólítjuk őt. Az ápolt tiszta külső nemcsak a gépkocsivezetőre, hanem az utasra is vonatkozik.
Sok fiatal már eleve úgy tervezi az utazását, hogy a célig autóstoppal fog utazni. Nagyon veszélyes dolog, csak végszükségben alkalmazható! Csak ott stoppoljanak, ahol a KRESZ megsértése nélkül tud megállni a leállított gépkocsi. Ha az utazó kénytelen igénybe venni ezt a szívességet, akkor a célhoz érve köszönje meg a gépkocsivezetőnek.
A közlekedési szabályokat oktató szervezetek tananyagában nem szerepel a kulturált közlekedés, az udvariasság, a figyelmesség mások iránt. A nyugati országokban sokkal több előzékenység tapasztalható. Aki siet azt előre engedik, a beálló gépkocsira nem dudálnak rá és mindenki vigyáz a másikra. Az erőszakos magyar autóvezetők, nem indexelnek akkor amikor sávot váltanak, szlalomoznak és durva szavakkal illetik azt "útjukban van."
Sajnos sok fiatal vesztette már életét a felelőtlen autóvezetésben. Egy súlyos problémára hívnánk fel a figyelmet, nevezetesen a "diszkó balesetekre." A harsogó diszkózenétől megittasodva, vidám hangulatban ülnek be a fiatalok a gépkocsiba. A felelőtlen vezető, a KRESZ minden szabályát megszegve olyan sebességgel vezeti a járművét, melynek következtében nem tudja bevenni a kanyart, fának ütközik és kioltja nemcsak a saját, hanem a többiek életét is.
Az autózás "veszélyes üzem". Tartsuk be maradéktalanul a KRESZ szabályait, ne kérkedjünk a nagyteljesítményű autónkkal, ne veszélyeztessük a magunk és mások életét. Mindenkit hazavárnak!
Mit tegyen a taxis forgalmi tolródás idején?
Egy madridi taxis a következőt mondta:
- viszek magammal olvasnivalót, így nem idegeskedem annyit, ha valahol
hosszabban várakoznom kell. - Ha csak araszolva lehet haladni, meghallgatom a híreket vagy zenét hallgatok a
rádióban. Így nem a forgalmon jár az eszem. - Rendszerint nem dudálok, mert ez csak borzolja a kedélyeket és semmi
értelme. - Udvarias vagyok a többi autóssal, így elkerülöm a stresszt és másokat sem
idegesítek. - Ha agresszív autósokkal találkozom, igyekszem higgadt maradni és tisztes
távolságot tartani. - A türelmet semmi sem pótolhatja. - Megpróbálok más útvonalat találni, de elmondom az utasaimnak, hogy a nagy
forgalom miatt olykor elkerülhetetlen a késés. A városi közlekedés nem mindig
kedvez a pontosságnak.
Egy budapesti taxis a következőket mondta:
Kéri, hogy az utasok a lehető legrövidebben mobilozzanak a gépkocsiban. Az utas ne üljön mögéje, amikor van bőven hely a gépkocsiban. Ne szemeteljen és ne egyen a kocsiban, mert neki kell utána kitakarítania.