2. rész. Felmerül bennem a kérdés,hogy miért pont a rózsák festője? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Dr. Vámos Lászlóné - Katalin   
2011. december 30. péntek, 15:09

 

Kónya Éva festőművésznő

 

Én tulajdonképpen színeket festek…..átvitt értelemben ezek a festmények szerelmi vallomás a rózsán keresztül az Élet felé – törekedve a boldogság és a boldogtalanság egyensúlyának a megteremtésére. Van, amikor boldogan kezdek el festeni, s van, amikor boldoggá válok festés közben. A képeimmel harmonikus Élet-Tereket szeretnék teremteni,- ahol az ott élők jól érezhetik magukat.

 


Jelentéstanilag a végtelen a rózsa-motívum szimbólum tartalmaz. A Rózsa maga a virágbirodalom királynője, legismertebb jelentése például a kereszténységben Mária tisztaságának a tövisnélküli rózsával való jelképe.Vagy az alkimisták számára a rózsa a bölcsességet, a tiszta tudatot jelképezte, míg a szufizmusban a dervisek megvilágosodásának lépcsőzetes útját mutatja: a virágrész az Igazságot, a tüs¬kék a vallás szabályait, a szár az utat, az illat pedig a felismerést szimbolizálja.

Festményei egyik védjegye a különleges arany, ezüst, bronz háttér. Mi a titka és ihletése ennek a technikának?

2004-ben kezdtem el az aranyozott hátterek használatát, miután a „Bilderspiel-kompozíciók” háttereivel, s főleg a színredukálással kísérleteztem. 2006-ban Hamburgból Mallorcára költöztem. Első valldemossai kiállításom fénypontja egy széria volt, ami kb. 30 kisméretű képből állt: a valldemossai kertből származó futórózsa tövéről származó rózsalények porté-sorozata.
Kónya Éva festőművésznő Kónya Éva festőművésznő
A rózsa-motívumok aranyló háttere utal az ikon festészet szent ábrázolásaira, és a nem erről a földről való, spirituális, metafizikai eredetére, – titokzatos fényét finoman sugározva szét önmaga körül a környezetébe, a környezetére.

A festőkéssel gondosan megformált textura izgalmasabban szórja a fényt maga körül, mintha csak a vászon szövése lenne az aranyfüst alatt. A felhordott (drága) műanyag massza (ami Mallorcán készül, és aminek állaga attól is függ, hogy Miguel vagy Pedro keverte-e) kb. két napig szárad, és erre kerül először ecsettel a ragasztó, majd erre gondosan, aprólékosan „rásimogatva“ a (drága) füstlemez.

 

 

scroll back to top