"Én így látom a netikettet - rövid tanulmány". Nyomtatás
Írta: Pántyéné Horváth Klára stíluskommunikátor   

 

altA Hírlevél 7. számának elküldésekor arra kértem az Olvasót, hogy a Netikett – Internet etikett c. írásomat, ha ki tudja egészíteni saját véleményével, azt megköszönném. Egy kedves Olvasó, Pántyéné Horváth Klára stíluskommunikátor „Én így látom a netikettet – rövid tanulmány” címmel válaszlevelet küldött. Miután több olyan gondolatot is tartalmaz a levele, amivel kiegészítette az általam írtakat, ezért elhatároztam, hogy – hozzájárulásával – közzé teszem. Egy fontos szabályról ne feledkezzünk meg:

Védd meg a barátaidat az Internet kalózaitól. Mielőtt továbbküldesz egy üzenetet, töröld ki a korábbi feladók és címzettek adatait!!!

 
Kedves dr. Vámos Lászlóné – Katalin Asszony!

Hírlevelében kérte, osszuk meg véleményünket az internetes etikettről. Én így látom:

Időhiány.  Nincs ma már idő beülni a kocsiba és elmenni egy régi partnerhez, akivel egy kávé mellett beszélgethetünk. Gondoljuk csak arra, mennyi időpont egyeztetés és telefon kell ahhoz, hogy ezt ma megtehessük. Marad a telefon, ami személytelenebb a személyes találkozásnál, mégis halljuk a másik hangját, ezért hangulatokat érzékelünk. Az időhiány miatt hódít a személyes kapcsolatteremtésben az új kommunikációs csatorna: az internet.

Először a gyerekek, az úgynevezett Y-generáció érzett rá az internet ízére. A marketingszakemberek szerint ők azok, akik 1980 és 2000 között születtek. Számukra már természetes és mindennapos az internet. Talán a hiánya az, ami elképzelhetetlen nekik. Ők csináltak maguknak először e-mail címet, vagy többet is és ők kezdtek el chatelni, messengert vagy skype-ot használni. Az idősebb generáció csak később látta meg az internetben rejlő lehetőséget.

2010 a kapcsolati tőke éve. Annak lesz sikeresebb ez az év, aki nagyobb ismeretséggel, több ismerőssel és baráttal van kapcsolatban. Ezekből lehet üzleti kapcsolatokat is alakítani a meglévők mellé. A közösségi oldalak felismerték ezt a lehetőséget. Így az interneten nem csak a személyes megjelenésekre van mód, hanem a vállalkozók és vállalkozások megjelenítésére is. Sokan élnek is ezzel, de nem mindegy, hogyan.

A netes közlés:

A  közlés tartalmának 55%-a vizuális információ. Ha élőben találkozom valakivel, az első pillanatban kialakul egy kép: látom a ruháját, a haját, a sminkjét, a cipőjét és a testtartását. És már döntöttem is: tetszik vagy sem. Holott még egy szót sem váltottunk, de a benyomás megszületett. Nem helyes ez, de így működik.

A közlés tartalmának 38%-a vokalitás: hogyan beszél az illető, milyen hangerővel, milyen tempóban, folyamatosan vagy döcögősen, könnyen vagy nyögvenyelősen. Csak a maradék 7% a szavaké, vagyis a tartalomé.

Az internetes közlésekben erre a bizonyos 7%-ra, a szavakban leírt tartalomra kell összpontosítani, így kell tudatni: kik vagyunk, mivel foglalkozunk, mit akarunk. Az interneten is ismerkedünk, csak másképp, mint a szóbeli világban.

Az interneten a fényképünk és a saját oldalunk adja az első információt rólunk. Nem mindegy, mivel nyitunk. Egy kép mindig előnyösebb, mint az arctalanság. Egy arc nélküli név nem jó kezdés. Csak arra tudok támaszkodni, amit látok, mert nincs hang, nincs metakommunikáció.

Ismerőseink számának bővítéséhez új kapcsolatok kellenek. Aki ilyen jellegű oldalon regisztrál, hasonló szándéka van: ő is keresi az új ismerősöket. Bárki kezdeményezheti a kapcsolatot. A „bejelölt” dönti el, megerősíti-e azt vagy sem. Ha megtörtént a visszajelzés, az  jó!

Olvassuk el, mit ír magáról vagy a vállalkozásáról. Sok helyen csak a megerősített ismerősök láthatják az adatlapon az információkat, tehát csak a visszajelzés után olvashatók a részletek. Lehet egy pár üdvözlő sort írni, amivel megköszönjük, hogy elfogadta a felkérést. Ez nem szokás, de ez ne tartson vissza senkit!

A szóbeli világtól eltérő, hogy a közösségi portálokon tegeződnek az emberek, kortól, nemtől függetlenül. Ez azért érdekes, mert több internetes vásárlási oldalon is tegeződve kínálnak terméket vagy szolgáltatást, és ha már rendelünk, a válaszüzenetet magázódva küldik. Ez a tegeződés-magázódás még alakulóban van.

Az ismeretség mélyítésére nagyon jó lehetőség az e-mailek váltása, a messenger, a skype. Minél közelebb áll hozzánk valaki, annál több információt adunk magunkról.

Az e-mailek írásakor gondoljon arra:
• Csak olyat írjon le, amit egy levelezőlapon is elküldene.
• Az elküldött e-mail után ne legyen türelmetlen. Nem biztos, hogy nem kapta meg. Lehet,    hogy épp szabadságon van vagy nincs gépközelben. Illetlenség újraküldeni a levelet, siettetve.
• Ha hosszabb a levél, azt jelezhetjük a tárgyban. Ekkor a fogadó felkészülhet, és egy nyugalmasabb időben olvassa el az üzenetet. A száz sornál hosszabb levél már hosszúnak számít.
• A levél stílusánál figyelembe kell venni, hogy nem vagyunk egyformák: nem egyezik a kultúránk, a nyelvünk vagy a humorunk. Fogalmazásunk legyen világos, érthető.
• Nem illik indulatos levelet írni. Van olyan levél, ami miatt „elszakad a cérna”, de akkor, abban a pillanatban jobb nem válaszolni. És persze van azon a billentyűzeten delete-gomb is.
• A válaszlevélnél az eredeti levélből csak annyit idézzünk, amennyiből kiderül, mire reagálunk. Nem kell visszaküldeni az egészet.
• A fejlécben a tárgy sor tükrözze a tartalmat. Olyan címsort válasszunk, ami figyelemfelkeltő. Ez csak esély, de nem garancia az elolvasásra.
• Nem illik, ráadásul törvény tiltja a kéretlen reklámleveleket. Se ismerősnek, se ismeretlennek ne küldjünk ilyet. A reklámnak nem itt és nem így van helye.
• A kapott e-mailre illik reagálni. Ha nincs időnk azonnal, akkor küldjünk rövid üzenetet, hogy hamarosan válaszolunk.
• Írásban is legyünk udvariasak. Ne használjuk a torzító kifejezéseket és a rövidítéseket.
• Tiszteljük meg a másikat a helyes és a teljes szövegírással. Ha üzleti kapcsolatot akarunk kialakítani, az időbe és e-energiába telik. Ne feledjük: a mondandónk csak az a bizonyos 7%! Az legyen hibátlan!

Ha már időt és energiát ölünk a vállalkozásunk kialakításába és fejlesztésébe, éljünk jól az internet adta lehetőségekkel, és legyünk hitelesek! Persze az a legjobb, ha a virtuális ismeretségből személyes ismeretség lesz, amiből akár tartós barátság és üzleti kapcsolat is lehet.

Köszönöm, hogy érdekli a véleményem.

Üdvözlettel:

Pántyéné Horváth Klára



 

 

scroll back to top
Módosítás dátuma: 2011. szeptember 06. kedd, 09:05